III Conferència Estatal Tinguem Cura del Planeta

16-19 de novembre de 2016. Logronyo

Durant 4 dies es van reunir a Logronyo un total de 120 alumnes i 46 docents de 9 delegacions de l’estat espanyol (Albacete, Canàries, Catalunya, la Rioja, Madrid Ciutat, Madrid Comunitat, Murcia, Navarra, País Basc i Palència). Van estar acompanyats per 23 tècnics de les administracions de cadascuna de les delegacions i un grup de 12 facilitadors, joves universitaris que havien participat com alumnes en anteriors conferències, els quals van guiar i dinamitzarel treball amb l’alumnat durant tota la Conferència. La delegació catalana va estar representada per 14 alumnes—que representaven 14 centres educatius —, 6 docents, 3 tècnics i 3 facilitadors.

El programa d’activitats va donar resposta a l’esperit i la filosofia de les conferènciesregionals, estatals i internacionals, creant espais de reflexió, d’intercanvi d’experiències i donant veu als joves compromesos en la construcció d’un món més sostenible. La nit del dimecres va tenir lloc la vetllada de presentació dels alumnes i les seves delegacions. Els 14 joves catalans, vestits de castellers, van començar la seva presentació ballant una sardana i fent un petit castell, alhora que explicaven les característiques més destacables del territori català des de el punt de vista ambiental, històric i cultural.

El dijous va començar amb la inauguració de la Conferència per part de les autoritats autonòmiques, dels organitzadors imembres d’EsenRed, seguit per un divertidíssim monòleg científic sostenible de la mà d’un matemàtic de la “Big Van THeory”, per donar pas a l’intercanvi d’experiències sostenibles que cada alumne exposava i explicava a partir del material que havia portat del seu centre: un pòster o dazibao.

La tarda va continuar amb la mateixa dinàmica de treball en equip, entre grups d’alumnes d’una banda i grups de docents d’una altra, que van analitzar i aprofundir les claus per a una vida i una educació sostenible a l’escola i al seu entorn.

El joc de nit,que girava entorn dels efectes del canvi climàtic, va ser conduït pel grup dels facilitadors, que van agrupar els alumnes i els van fer superar un seguit de proves per salvar el món dels efectes del canvi climàtic. L’esforç, la diversió, l’ingeni i la complicitat entre alumnes van aconseguir salvar el nostre planeta.

Les accions educomunicatives del divendres a la tarda al centre de Logronyo van ser fruit del treball dels alumnes al llarg del matí, que, distribuïts en grups, van participar en diferents tallers: el taller de carrer-clown, el taller de cartellera-còmic, el taller del manifest, el taller de llenguatge audiovisual, el taller de premsa, el taller de rap i el taller amb la tecnologia CROMA.

Alhora, els docents van tenir l’oportunitat de compartir les seves experiències a partir de dinàmiques i també de participar en un taller organitzat per la delegació catalana amb el docent Lluís Sala de l’Institut Sant Ramon Nonat de Barcelona, que va transmetre i encomanar l’entusiasme de la seva pròpia experiència com a dinamitzador del Comitè Ambiental del seu centre, els anomenats “Eskamots Verds”, i del projecte de la “Revolució Verda” amb un taller creatiu i participatiu que va carregar tots els docents d’energia per continuar amb la seva tasca ecotransformadora.

A primera hora de la tarda de divendres, els tècnics d’ESenREDes van reunir amb els tècnics europeus de França i Portugal per tal d’organitzar la propera Conferència Europea.

La tarda del divendres, al parc de l’Espolón al centre de Logronyo,on es van concentrar tots els assistents i molts ciutadans encuriosits,van culminar amb èxit les accions educomunicatives treballades durant el matí.

Sota el lema “ser ecoresponsable no és una obligació sinó una forma de vida”, va tenir lloc la lectura del manifest, la interpretació de la cançó rap ambiental i la mobilització espontània (flashmob), que van commoure tots els espectadors concentrats davant aquell escenari.

El darrer diaes va celebrar el Plenari de la Conferència, amb la presentació dels resultats dels treballs realitzats durant els dies de la trobada dels alumnes i dels docents, juntament amb la lectura del comunicat davant les autoritats. A més a més, van tenir lloc les votacions per elegir els representants dels alumnes de cada delegació per a la futura Conferència Europea: dos alumnes catalans representaran la delegació catalana.

Vídeo Flashmov